Oscarsgalan 2016

Alicia, Alicia, fantastiska Alicia Vikander!!! 😍 Inatt gjorde hon det, hon blev historisk! Inte nog med att hon vann en Oscar men hon var den andra svensken i hela den svenska filmhistorian som vunnit en sĂ„dan mĂ€ktig Oscar. Första gĂ„ngen var 1975 dĂ„ Ingrid Bergman vann sin!! Kan ni fatta?!? Den svenska Alicia som inte ens kom in pĂ„ scenskolan i Sverige har vunnit en Oscar! 😍 Och jĂ€kligt vĂ€lförtjĂ€nt! The Danish Girl var en av de filmer jag lyckads klĂ€mma in igĂ„r och man utgĂ„r ifrĂ„n att det Ă€r Eddie Redmeyers film men Alicia tar totalt över. Och det Ă€r trots att en man blir till kvinna i filmen. Det Ă€r hennes film och hon gör det till sin triump! đŸ’ȘđŸŒ Fantastik film och prestationer! Inatt kunde vi vara stolta över att vara svenskar! 🇾đŸ‡Ș

Men hela galan handlade ju inte bara om Alicia â˜ș Vi kan ju börja med Chris Rocks insats. Jag hade som sagt inte höga förvĂ€ntningar men han var fantastisk! Skandalerna kring Oscarsgalan krossade han totalt och gjorde parodi efter parodi, och som faktiskt var roliga! Jag tyckte inte att han kom in pĂ„ nĂ„got löjligt omrĂ„de utan han var faktiskt rolig. Det var en superinsats verkligen. 

Leo 😍 Min Ă€lskade Leonardo DiCaprio ❀ Jag mĂ„ste sĂ€ga det att filmen var inte speciellt bra men han om nĂ„gon förtjĂ€nar att fĂ„ en Oscar. I sĂ„ mĂ„nga Ă„r var denna Leo-förbannele har legat över honom sĂ„ bröts den i natt och han fick stĂ„ende ovationer! SĂ„ vĂ€lförtjĂ€nst för alla fantastiska filmer han har gjort genom Ă„ren. Bravo Mr. DiCaprio, now marry me 😍

Manliga biroll var nĂ„got jag tyckte kunde ha gĂ„tt till Sylvester Stallone, jag menar det Ă€r ju Rocky 😃 Men det gick till en man som jag faktiskt inte kĂ€nner till, Mark Rylance för Bridge Of Spies. En film av Steven Spielberg med Tom Hanks i huvudrollen. Den har alla komponenter som gör att det kan vara en bra film sĂ„ jag ser fram emot att se den och Ă€ven Marks prestation. DĂ€r mĂ„ste ju ligga nĂ„got i att han Ă€ndĂ„ vann 😊

Kvinnliga huvudroll gick till Brie Larson för filmen Room. Fantastisk film var hon och hennes unga medspelare, Jacob pÄ blotta 9 Är, har ett fantastiskt samspel och Àr sÄ harmoniska med varandra att det nÀstan lutar mot ett slags obehag. Ser man filmen sÄ förstÄr man varför. Fantastisk film och en fantastiskt prestation. Mycket vÀlförtjÀnt!

BĂ€sta film blev en chock mĂ„ste jag sĂ€ga. Hela veckan igenom har det varit tro om att Leo's film The Revenant skule kamma hem en massa priser, speciellt för bĂ€sta film. Men den gick till Spotlight! En film jag inte har lyckats se Ă€n men Ă€r super spĂ€nd pĂ„ att fĂ„ ta del av. Historien om journalister som vill exponera den katolska kyrkan för deras sexuella övergrepp pĂ„ pojkar bara skriker Oscar-material och jag lĂ€ngtar att fĂ„ sĂ€tta klorna i den 😍

SjĂ€lva galan bjöd inte pĂ„ nĂ„got chockande eller nĂ„got allmĂ€nt ovanligt utan det flöt pĂ„ helt fantastiskt faktiskt. Till och med tacktalen var behagliga att se pĂ„. Jag tror det nya systemet med att tala om i förvĂ€g vem man vill tacka sĂ„ att det kan rulla i teverutan medan man har chans att sĂ€gs nĂ„got mer meningsfullt Ă€r en ganska utmĂ€rkt idĂ© fĂ„r jag sĂ€ga. Lady Gaga bjöd pĂ„ ett otroligt starkt framtrĂ€dande och Sam Smith fick oss alla svaga i knĂ€na. Han lyckades Ă€ven kamma hem Oscarn för bĂ€sta lĂ„t med Writing On The Wall för Bond-filmen 😃

En mycket bra gala och extra speciell tack vare vĂ„r fantastiska svenska insats av Alicia! Ska bli intressant att se vad som kommer hĂ€rnĂ€st för henne 😃 Nu laddar vi fĂ„r ett nytt film Ă„r och vi ses igen till nĂ€sta Ă„rs galan var jag hoppas pĂ„ att kunna krĂ€nga alla filmer innan galadags! 🎉🎊



Kommentera hÀr: