InlĂ€gg i dansk anda đŸ‡©đŸ‡°

Tiden springer i frĂ„n en helt plötsligt. Nu Ă€r vi redan i mars! De första tvĂ„ mĂ„naderna har jag spenderat pengar 😂 Det Ă€r det enda som poppar upp i huvudet. Jag tappade min telefon för miljontegĂ„ngen och dĂ„ sa den tack och hej. Jag vĂ€grar ha en förhöjd telefonrĂ€kning för att jag ska betala av en telefon i tvĂ„ Ă„r, sĂ„ jag köpte en ny rakt av! Stod mig hĂ€rligt dyrt men jag vill bara inte slĂ€nga ut en massa pengar varje mĂ„nad i tvĂ„ Ă„r nĂ€r jag bara kan betala en engĂ„ngssumma. Finns inget som Ă€r bĂ€ttre Ă€n nĂ€r man bara kan ha en engĂ„ngssumma. Det blev ocksĂ„ en dyr resa till Ullared precis efter fattigmansmĂ„naden vilket kanske inte var det jag borde ha gjort 😂 Men det var kul 😎

Men det allra roligaste och det bĂ€sta Ă€r ett rekommenderat brev jag fick i februari mĂ„nad đŸ„° Jag har lĂ€nge velat ha dubbelt medborgarskap. Jag Ă€r halv dansk och kan nĂ€rmast den danska kulturen bĂ€ttre Ă€n den svenska 😄 Jag Ă€lskar Danmark, Köpenhamn Ă€r en av min favorit stĂ€der och nĂ„gra av mina absolut bĂ€sta minnen Ă€r frĂ„n somrar i Danmark. NĂ€r jag skulle fĂ„ mitt allra första pass Ă„r 2006 fick mina förĂ€ldrar frĂ„gan om de ville deras dotter skulle vara dansk eller svensk medborgare. I och med min mamma Ă€r dansk (och att mina förĂ€ldrar inte var gifta) sĂ„ fick jag automatiskt hennes nationalitet.  De fick förklarat för sig att de var tvungna att vĂ€lja antingen eller (vilket senare visade sig inte stĂ€mma överhuvudtaget!) och i och med jag bor i Sverige sĂ„ fick det bli ett svenskt pass. 

Jag har pĂ„ de senare Ă„ren tĂ€nkt mycket pĂ„ att det borde gĂ„ att fĂ„ tillbaka mitt dubbla medborgarskap. Spola fram bandet till Ă„r 2021. Jag har nu gĂ„tt ett tag och funderat pĂ„ att det borde vara möjligt och jag börjar googla loss kring detta. Jag hör av mig till Danmarks migrationsverk och försöker fĂ„ fram hur jag ska göra. Enligt deras information som jag googlat mig fram till sĂ„ sĂ€ger de att: om du Ă€r berĂ€ttigad till dansk medborgarskap sĂ„ beror det pĂ„ vad den danska lagen sa det Ă„ret du föddes. Jag hittar att Ă„r 1992 sĂ„ var du berĂ€ttigad till dansk medborgarskap om din mamma var ogift och hon Ă€r den danska medborgaren. SĂ„ Ă€r dĂ„ fallet för mig. Mina förĂ€ldrar var inte gifta nĂ€r jag föddes och min mamma Ă€r dansk. Detta innebĂ€r dĂ„, vilket jag inte hade fattat, att jag var dansk medborgare enda fram till 2006 nĂ€r jag enbart blev svensk medborgare.

 Sidenote: Jag hade förlorat mitt dubbla medborgarskap nĂ€r jag fyllde 22 dĂ„ jag varken jobbat, bott eller betalat skatt i Danmark under mina 22 Ă„r (en av mĂ„nga medborgarskapsregler de har) men jag kan alltid ansöka om det. 

Allt detta fĂ„r jag alltsĂ„ reda pĂ„ under min egen undersökning. Det jag nu mejlar och frĂ„gar danska migrationsverket Ă€r hur jag nu gör den hĂ€r ansökan. Det tog hela 6 mĂ„nader innan jag fick ett svar
och det var sĂ„ att jag skulle kontakta den och den
vilket jag gör. Även detta svar tar tid! Tillslut kommer jag rĂ€tt och fĂ„r skickat till mig en flera sidor lĂ„ng ansökan dĂ€r jag ska fylla i allt möjligt. Jag ska bĂ„de fylla i mina förĂ€ldrars namn och födelsedatum samt mormor/morfar och farmor/farfars födelsedatum. Jag skulle uppge vad syftet med ansökan var, om jag Ă€r kriminell och sĂ„ vidare. Jag skickar dĂ„ in detta via brev och inom en vecka fĂ„r jag tillbaka ett rekommenderat brev dĂ€r de intygar att de mottagit min ansökan. Det kunde ta 6-9 mĂ„nader innan ett svar. Lugnt tĂ€nkte jag, nĂ„gra mĂ„nader Ă€r inte hela vĂ€rlden. 

Spola fram bandet till februari 2023, tvĂ„ Ă„r senare. Ett rekommenderat brev kommer med den mest krĂ„ngligaste danskan jag har lĂ€st. Till och med min mamma fick lĂ€sa om brevet flera gĂ„nger för att sen komma till samma slutsats som jag att det behövde en komplettering till min ansöka. De behövde veta exakt datum pĂ„ nĂ€r jag blev svensk medborgare, varför vet jag inte. Ja dĂ„ var det bara för mig att googla mig fram till hur jag fĂ„r fram det. Att fĂ„ fram din personliga information Ă€r inte svĂ„rt dĂ„ du gör det via Skatteverket genom att be om ett personsbevis, det gjorde jag redan första rundan. Men personbeviset har ingen anteckning pĂ„ NÄR du blev svensk medborgare utan bara ATT du Ă€r svensk medborgare. SĂ„ jag fick kontaktat Skatteverket och försöka fĂ„ fram rĂ€tt papper. Vid det hĂ€r laget sĂ€ger min pappa "skit i det, det Ă€r bara krĂ„ngligt och det har tagit tvĂ„ Ă„r bara för att fĂ„ reda pĂ„ att de behöver en komplettering". Men skam den som ger sig! Jag har fan kommit sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt! Jag skickar in min komplettering och tĂ€nker att dĂ€r sĂ€kert gĂ„r minst ett Ă„r innan detta blir utrett. 
Men till min stora förvĂ„ning sĂ„ kommer dĂ€r ett rekommenderat brev ca en vecka efter. Jag hade inte möjlighet att hĂ€mta ut brevet samma dag sĂ„ jag gĂ„r ju och tĂ€nker att det bara kan vara ett avslag med tanke pĂ„ hur snabbt deras svar kom. 

Jag hĂ€mtar ut det dagen efter och tar mig igenom den krĂ„ngliga danskan Ă€nnu en gĂ„ng och inser att den sĂ€ger att jag Ă€r nu dansk medborgare. Bakom det pappret Ă€r ett intyg som sĂ€ger att jag, sedan den 9 september 2021 enligt den och den lagen, Ă€r dansk medborgare 😍 FrĂ„gan som uppstĂ„r hos det flesta nu Ă€r kanske vad jag ska ha det till. Varför ska jag ocksĂ„ vara dansk medborgare och jag har inget svar pĂ„ det mer Ă€n att jag vill 😂 Jag har en djup koppling till Danmark tack vare mamma och den sidan av familjen. Jag anser det som mitt andra hem och gick ett tag och funderade pĂ„ om man faktiskt skulle flytta till Köpenhamn, jag kollade till och med upp potentiella arbetsplatser inom socialt arbete 😊 Det Ă€r dock inget jag tĂ€nker nu men med mitt medborgarskap sĂ„ blir det mycket lĂ€ttare för mig att flytta dit skulle jag vilja 😊 

Jag har ocksĂ„ hela livet fĂ„tt höra hur lika jag Ă€r min pappa, bĂ„de till utseende och personlighet i mĂ„ngt och mycket 😄 Jag har Ă€rvt mĂ„nga av den mannens gener 😂 Som jag sĂ„klart bĂ€r med enorm stolthet 😎 SĂ„ jag ville vĂ€l nĂ„gonstans egentligen hylla min mamma och hennes gener som jag faktiskt ocksĂ„ bĂ€r pĂ„ 😄 Jag ska sĂ€ga som sĂ„ att jag Ă€r vĂ€ldigt stolt över att vara dansk medborgare nu. Varje gĂ„ng jag ser intyget sĂ„ blir jag glad över att jag lyckades och att jag nu Ă€r djupare knuten till Danmark đŸ˜ŠđŸ‡©đŸ‡°

(null)

Kommentera hÀr: